Lekker Lekker, Alles goed? - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Serena Kuiper - WaarBenJij.nu Lekker Lekker, Alles goed? - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Serena Kuiper - WaarBenJij.nu

Lekker Lekker, Alles goed?

Door: Serena

Blijf op de hoogte en volg Serena

19 Juli 2010 | Brazilië, Brasilia

Dit weekend was ik in Rio Vermelho.
We waren bij vrienden van Amana. Matt haar vriend predikt en hij mocht voorgaan in de kerk daar. De pastoor (zo worden alle dominees hier genoemd) en zijn vrouw kennen was Nederlandse woorden, zoals lekker,lekker en doei! Het was dan natuurlijk maar al te mooi dat er iemand uit Nederland op bezoek kwam.

Ik zal de week beginnen met dinsdag. Dat was namelijk mijn eerste dag dat ik moest werken in de créche. Ik werk met kinderen van 3 jaar oud samen met juf Lucia. Ze is echt heel aardig en we proberen steeds wat te praten. Het gaat alleen nog wel heel moeilijk want Portugees is zoveel anders dan Nederlands, Engels of Gronings :P Maar met gebaren komen we een heel eind! Als de kinderen 's ochtends rondt half 8 aankomen gaan we eerst ontbijten. De vrouwen in de keuken hebben dan al brood gebakken of warme melk klaar gemaakt. Daarna gaan we douchen. Eerst vond ik dit vreemd maar de kinderen die hier komen zijn vaak de allerarmsten. Waarschijnlijk hebben ze thuis geen goede watervoorzieningen dus vandaar dat dit op de créche gebeurt.
De kinderen die hier komen kunnen daarom alleen komen als de ouders overdag gaan werken. Gaan de ouders niet werken dan moeten de kinderen van de créche af want de opvang is helemaal gratis. Ik help de kinderen met afdrogen en aankleden, daarna gaan we vaak spelen, vingerverven of spelletjes doen. Om 11 uur is de warme maaltijd en daarna poetsen de kinderen hun tanden. Dit is iets wat bijna alle Brazilianen na het eten doen. Ook alle scholieren, na de pauze gaan ze met hun allen naar de wc om hun tanden te poetsen. Zie je ons al in een rijtje staan bij de wc's? ;-) Omdat de kinderen nog jong zijn moeten ze daarna altijd verplicht een dutje doen. De stoeltjes en tafels in het klaslokaal worden aan de kant geschoven en matjes komen tevoorschijn. Dat is meestal het moment dat Amana mij komt halen en dat we gaan lunchen.
Ik lunch altijd bij Dodoe, dit is een hele aardige man die een soort restaurant heeft. Omdat bijna al het eten wordt bereid met Soja en ik geen soja kan eten maakt hij elke dat speciaal eten voor mij. Echt super lief en het was tot nu toe altijd lekker!
Na de pauze (die 2 uur duurt) ga ik terug naar de créche en zijn de kinderen vaak net weer wakker. We gaan alweer iets eten en kijken dan vaak een filmpje, spelen op het plein of maken heel veel foto's wat we de afgelopen dagen met mijn camera hebben gedaan.
De eerste dagen waren wel vermoeiend maar ik raak er steeds meer aangewend.

Vrijdagavond zijn Amana, Matt (haar vriend), Kristina (zusje van Matt)en ik naar Rio Vermelho afgereisd. Dit was zo'n anderhalf uur rijden en het is een heel arm dorpje. De vrienden van Amana zijn superaardig en al snel maak ik kennis met de vader des huizes. Hij kan een beetje Engels en hij leert mij Portugees. Doordat hij mij Portugees leert, leert hij weer hoe hij de woorden in het engels moet schrijven. De man is zo grappig want als ik iets niet goed kan uitspreken moet ik naar zijn lippen kijken. Als het dan nog niet lukt maken we er een liedje van en doet iedereen mee hahaa.
We gaan naar de kerk en dit weekend draait het voornamelijk om de jeugd. Er zijn ook wat meiden die maar al te graag met mij willen kletsen. Het is heel grappig en telkens als ik iets niet weet zeg ik nao comprendeo. Uiteindelijk blijkt dit helemaal geen Portugees te zijn, de mensen in Brazilië gebruiken het in ieder geval niet. Dus de volgende dag dat ik de meiden weer zie zeggen ze telkens nao comprendeo, nao comprendeo. Het is echt supergrappig maar ze weten wel wat ik bedoel :D
We blijven tot maandag in Rio Vermelho en de vrienden van Amana zorgen telkens dat we heerlijk eten krijgen voor geschoteld. De vader des huizes heeft mij al bijna als dochter aangenomen en hoopt dat ik ooit nog een terug kom.

Ik maak al veel vrienden hier in Brazilië en iedereen begint al te vragen of ik hier kom wonen :P

Of dat zal gebeuren? Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen maar ik ga hier eerst nog een superleuke tijd tegemoet!

  • 20 Juli 2010 - 06:02

    Je Moeder:

    Ben net thuis rustig nachtje gewerkt. Natuurlijk direkt weer achter pc kijken of er wat op staat. Hele mooie foto's en verslag. We praten straks wel verder op skype. Even slapen.
    liefs

  • 20 Juli 2010 - 08:06

    Wia:

    Klinkt allemaal super Sereen! Geniet er van en we mailen :)

  • 20 Juli 2010 - 08:23

    Jefta:

    serena!! leuk leuk allemaal zeg!! klinkt alsof je het erg naar je zin hebt :) opa en oma zijn hier en helemaal vol van je verhalen natuurlijk :) geniet daar nog lekker en leer maar lekker snel portugees :P
    xx

  • 20 Juli 2010 - 08:24

    Jefta:

    btw wat is je skype naam?
    kunnen we ff bellen

  • 20 Juli 2010 - 08:30

    Oma:

    Dag laiverd , jekomt wel terug ......dus veel vrienden prachtig en ben je in de buurt van ons kind? wat mooie fotos wij gaan nu naar het zwembad Ilona is dond jarig, is hier woensdag kuske opa en oma

  • 20 Juli 2010 - 10:05

    Lydia:

    Sereentje!

    Tof dat we mee kunnen genieten van jouw reis door de leuke berichten die je schrijft! Mooi dat je zo geniet. Veel plezier nog!

    Liefs Lydia

  • 20 Juli 2010 - 14:25

    Marleen:

    Heej sereen:)
    Leuk hoor je verhaaltjes:D En ik heb je foto's gevonden:D Heel tof:) Geniet ervan;)
    Liefs

  • 20 Juli 2010 - 14:43

    Oma:

    mooi , ik gaom half12 op syke kww kien wat wordt kuske van opa en ootje

  • 20 Juli 2010 - 14:54

    Derk :

    wat heb je ja mooie foto's gemaakt. je moet wel weer thuis komen hoor en geef die mooie kinders maar een dikke smok van ons.

  • 21 Juli 2010 - 19:39

    Talitha:

    Hey prima!
    Wat een leuke verhalen! Grappig om alles vanuit jouw perspectief te lezen! En ik zie alles helemaal voor me... zo gaaf dat je het daar naar je zin hebt, ik had ook niet anders verwacht hoor, ik heb je nog gewaarschuwd: kijk maar uit, want als je eenmaal in Brasil bent geweest dan ben je verkocht!! Haha! Geniet van alles daar en doe de groetjes aan Marli!

    x Ta

  • 25 Juli 2010 - 17:42

    Koos En Hillie:

    geweldig dat je zo geniet sereentje.

  • 25 Juli 2010 - 18:49

    Janno:

    Hey Serena,
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Ik weet nog zo goed dat ik voor het eerst ging, haha, en dan had ik ook nog Talitha de hele tijd bij me die alles kon vertalen! Veel respect voor je hoor ;)
    Leuk om te horen dat jet het zo naar je zin hebt! Het is en blijft echt een heeeeerlijk land! De mensen zijn gewoon zo oprecht vriendelijk!

    Geniet nog even van je tijd daar! We kijken uit naar je nieuwe berichten!!!

  • 25 Juli 2010 - 19:40

    Opa Oma:

    Moi, wij genieten volop in hoogeveen en bljven tot donderdag avond,dn komt j s weer terug,goeie dienst,middag met floor nar het bos, erg blij dat je het naar jezin hebt smokje opa en oma

  • 29 Juli 2010 - 19:10

    Sjanie:

    lees net even je reisverslagen. We zijn net terug van vakantie. Ook in het buitenland friesland :) Je hebt het erg naar je zin en wat hebben de mensen een tijd en toewijding. Ze zorgen erg goed voor je en iedreen neemt alletijd voor je en wat een gastvrijheid. geniet er van en neem het mee naar NL

  • 01 Augustus 2010 - 18:25

    Ella:

    Serenaaaaa!
    Ik wist helemaal niet dat je een waarbenjij.nu-dinges had!!
    Leuk om je verhalen te lezen en superleuke foto's!

    Veel plezier daar en ik meld me aan voor je e-maildienst om op de hoogte te blijven! Haha.

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Brasil sjalalalaaaa

Recente Reisverslagen:

02 Augustus 2010

Op naar de 4e bbq!

19 Juli 2010

Lekker Lekker, Alles goed?

12 Juli 2010

Hollandiase Serene

04 Juli 2010

Nog 6 dagen
Serena

Actief sinds 20 Juni 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 33648

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 03 Augustus 2014

Hippie 2.0

20 Augustus 2011 - 03 Januari 2012

Denemarken:Place to be

15 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

BR111 Holanders in Sabinopolis

10 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Brasil sjalalalaaaa

Landen bezocht: