Verdampen in de Jungle - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Serena Kuiper - WaarBenJij.nu Verdampen in de Jungle - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Serena Kuiper - WaarBenJij.nu

Verdampen in de Jungle

Blijf op de hoogte en volg Serena

03 Maart 2015 | Laos, Vientiane

Genieten van de kleine dingen, leven in het moment. Prachtige gedachtes maar in hoeverre sta ik even stil in het moment en geniet ik? Zelden heb ik van deze kleine geluksmomentjes. Maar als ik ze heb zijn ze niet vast te leggen met een camera of pen. Het is dat stukje geluk dat je hart een extra keer doet kloppen, wanneer je hart een sprongetje maakt.

Dat stukje bewustzijn dat ik hier boven heb beschreven heeft Laos mij bij gebracht. Laos behoort tot één van de twintig armste landen ter wereld. De economie wil zich ondanks het opbloeiende toerisme nog niet ontwikkelen zoals men had gehoopt. Toch zijn de mensen in Laos blij met de kleine dingen. Ze zijn overweldigend verrast bij Remco's lengte. Ze bekijken hem van top tot teen en beginnen te glunderen. Net als de kinderen, het kleine beetje aandacht dat ze krijgen, doet ze springen van plezier.

We hebben mogen meemaken hoe we met bijna niets ons zelf van voedsel konden voorzien. Dit was tijdens een drie daagse jungletocht. Dat avontuur is iets om nooit te vergeten, vooral omdat we ook mijn verjaardag hebben mogen vieren! Toen ik 's ochtends de vissershut uitliep werd ik warm onthaalt met een kroontje en koffie. Daarna werd er voor mij gezongen en de hele dag stond ik in het zonnetje, niet alleen figuurlijk ook letterlijk. We moesten die dag namelijk de jungle verlaten op zelf gebouwde vlotten. 50 bamboe stokken werden met de machete gekapt. Daarna weten de drie gidsen, waarvan er slechts één engels kan, er stevige vlotten van te maken. Voor de groep, bestaande uit veertien personen worden er vier vlotten gebouwd. Zitten doen we niet op het vlot want we helpen met peddelen. Zo sta ik dus vier uren in het zonnetje. Daarentegen wel te genieten van de rivier, de kleine stroomversnellingen, de rotsen die uit het water steken en diezelfde rotsen die ons dwingen even in de rivier te springen zodat we het vlot er voorzichtig overheen slepen. Na vier uren gedobberd te hebben, nemen we afscheid van de jungle en kan Remco zijn hart ophalen dat we geen sticky rijst tijdens het avondeten hoeven te nuttigen. Sticky rijst als ontbijt, lunch en diner. Ze lusten er pap van die Laotianen. Het koken werd die dagen in de jungle gedaan door water te verzamelen bij de rivier in bamboe stronken. Deze werden opgevuld met rijst, groenten of vis. Vervolgens werd het op het vuur geplaatst en werd het eten gepresenteerd op bananenbladeren. Zo primitief had ik nog nooit eerder gekookt.
Die afgelopen dagen heb ik ontdekt dat bamboe mijn redder in nood is als er bijna niets om mij heen is. We maakten er bedden van, we kookten er in en bovenal wisten we kopjes of shot glaasje te maken. Een koffie in de morgen en een shotje whiskey in de avond. Dat hield ons warm tijdens de koude nacht.

Zo hebben Remco & ik een heel avontuur beleefd waarbij onze enkels het ter nauwe nood hebben overleefd!

  • 03 Maart 2015 - 14:18

    Ilona:

    Whoohoo, mooi verhaal! Ben benieuwd naar de volgende verhalen over India

  • 03 Maart 2015 - 14:27

    Ma:

    Mooi jungle verhaal nog twee weekjes wat zullen wij beleven???met jou.
    Liefs knuffels ma

  • 03 Maart 2015 - 14:32

    Sjanie:

    net uit men werk en heerlijk genoten van je verhaal

  • 03 Maart 2015 - 14:46

    Elbrich:

    Hahaha, dat groene hoedje van jou! Super!

  • 03 Maart 2015 - 16:45

    Kitty :

    Geweldig verhaal ! Fijn Serena dat jij je zo gelukkig voelt met beperkte middelen.

  • 03 Maart 2015 - 17:58

    Sara:

    Wauw, mooi geschreven Sereen! Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal!

  • 03 Maart 2015 - 19:45

    Opa En Oma Kuiper:

    Mooi heel mooi niet Floortje op reis maar Serena lief
    groeten aan Remco

  • 03 Maart 2015 - 20:54

    Mamita:

    weer genoten van je mooie verhaal,op naar de volgende verhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Serena

Actief sinds 20 Juni 2010
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 33598

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 03 Augustus 2014

Hippie 2.0

20 Augustus 2011 - 03 Januari 2012

Denemarken:Place to be

15 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

BR111 Holanders in Sabinopolis

10 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Brasil sjalalalaaaa

Landen bezocht: